Dönüşüme Evde Başla: Kapıdan Kapıya Atık Toplama İzmir’i Sürdürülebilir Bir Şehir Havasına Taşıyor
İzmir’de sürdürülebilirlik misyonu, Belediye yönetiminin öncü adımlarıyla yeniden şekilleniyor. Belediye Başkanı Dr. Cemil Tugay’ın göreve başlamasının ardından, İzmir Büyükşehir Belediyesi ve İzdoğa AŞ iş birliğiyle başlatılan projenin odak noktası, kapı kapı atık toplama uygulamasını genişletmek ve her mahallede daha temiz bir gelecek inşa etmek olarak belirlendi. Başlangıçta 6 ilçe ve 8 mahallede deneme aşamasında yürütülen çalışmalar, büyük ilgiyle karşılandı ve bugün 8 ilçedeki 27 mahallede uygulanmaya devam ediyor. Moda Tekstil Konfeksiyoncuları Sitesi’nin de projenin kapsamına katılmasıyla, farkındalık ve katılım oranı daha da artıyor.
Projenin kilit unsurunda, plastik, kağıt ve metal atıkların kaynağında ayrıştırılması yatıyor. Ziyaretlerinde bu yöntemin önemini vurgulayan Başkan Tugay, özel poşetler sayesinde toplama sürecinin daha temiz ve verimli ilerlediğini ifade etti. “Toplanan atıklar içindeki uygunsuz atık oranı düşüktür; biz poşetleri sizlere veriyoruz, sonra siz biriktirip bize teslim ediyorsunuz” sözleriyle sürecin nasıl yürüdüğünü özetledi.

EKONOMİYE KAZANDIRILANATIK Başlangıçtaki denemelerin ardından 7 Mart 2025’te başlayan uygulama, şimdi evlerden toplanan ambalaj atıklarını ekonomiye kazandırmaya devam ediyor. Karabağlar, Narlıdere, Menderes, Bornova, Bayraklı ve Konak olmak üzere altı ilçeyle sınırlı kalmayıp süreç, 8 ilçe ve 27 mahalleye yayıldı. Bu çalışma, ambalaj atıklarının zararlı depolama alanlarına gitmesini engellerken, sıfır karbon hedefine yaklaşılmasına katkı sağlıyor ve çevrenin korunmasıyla atıkların yeniden ekonomiye kazandırılmasına odaklanıyor.
Projede kullanılacak mavi renkli poşetler, üzerinde QR kodlar taşıyarak vatandaşlara kapı kapı dağıtılıyor ve haftalık olarak evlerden alınan bu atıklar, İzDönüşüm Fabrikası’nda türlerine göre ayrıştırılıyor. Böylece atıklar, yeniden üretim süreçlerine kazandırılarak ekosisteme değer katıyor.